Το πιστεύουμε ή δεν το πιστεύουμε οι πολίτες διαμορφώνουν την πολιτική των πολιτικών όταν αγωνίζονται και διαμαρτύρονται, όταν εκφράζουν την αντίθεσή τους στην πολιτική που καταστρέφει το φυσικό περιβάλλον.

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2011

ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΧΩΜΑΤΕΡΗΣ ΒΑΡΝΑΒΑ - ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ


Επιθεωρητές Περιβάλλοντος στις χωματερές
Γράφει: Πολλάτου Μαρίνα
13/09/2011
Με δεδομένο ότι εξαντλείται ακόμη και η «σιωπηρή παράταση» που έχει πάρει η Ελλάδα απ’ την Ευρωπαϊκή Ένωση για να κλείσει τις χωματερές, αρχίζουν εκτεταμένοι έλεγχοι για το κατά πόσον έχουν συμμορφωθεί ή όχι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος προειδοποιεί, μάλιστα, τους δήμους πως επιστρατεύονται για τους ΧΑΔΑ σε όλη την επικράτεια και οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος. Σε επίπεδο Λέσβου δεν υπάρχει ελεγκτικός μηχανισμός να εξετάσει τι κατάσταση επικρατεί, αν και επισήμως στα χαρτιά φαίνεται να έχουν πλέον κλείσει όλες οι χωματερές. Πάντως στην πράξη είναι παρηγορητικό το γεγονός ότι δημοπρατούνται τρεις βασικοί σταθμοί μεταφόρτωσης των απορριμμάτων, σε Άντισσα, Γέρα - Πλωμάρι και Πολιχνίτο, έργα που με την ολοκλήρωσή τους δε θα υφίσταται πλέον λόγος να λειτουργούν άλλο οι ΧΑΔΑ.

Έως το τέλος Δεκεμβρίου 2010 η χώρα μας είχε την υποχρέωση να κλείσει όλες τις χωματερές. Παρ’ όλα αυτά, εννιά μήνες μετά, έστω και ατύπως, γιατί επισήμως  δε λειτουργεί κανένας Χώρος Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), οι χωματερές σε αρκετές περιπτώσεις καλά κρατούν.

Έρχονται έλεγχοι
Την προηγούμενη βδομάδα για το θέμα των ΧΑΔΑ και την ανάγκη άμεσης παύσης της λειτουργίας όλων των ενεργών χωματερών, όπως και για την υλοποίηση των έργων αποκατάστασης όλων των ανενεργών ΧΑΔΑ, υπήρξε σύσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, με τον υφυπουργό Εσωτερικών Πάρι Κουκουλόπουλο, όπου και έγινε σαφές ότι το άμεσο κλείσιμο των ΧΑΔΑ και η αποκατάστασή τους δεν μπορεί πλέον να επηρεάζεται από τοπικές δυνατότητες και αδυναμίες των εμπλεκόμενων φορέων. Κι αυτό γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος βαρύτατων προστίμων από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αν δεν υπάρξει συμμόρφωση της χώρας στο συγκεκριμένο θέμα. Στην ίδια σύσκεψη κρίθηκε απαραίτητο να διενεργηθούν και οι απαιτούμενες νομικές διαδικασίες, προκειμένου οι δήμοι που διαθέτουν αδικαιολογήτως τα απορρίμματά τους σε ΧΑΔΑ να βρεθούν άμεσα αντιμέτωποι με τις κυρώσεις. Τέλος, αποφασίστηκε η επιστράτευση των επιθεωρητών Περιβάλλοντος ώστε να πιστοποιηθεί η παύση και των τελευταίων χωματερών, όπου ακόμη δεν έχει σταματήσει η λειτουργία τους. Πηγή

 
ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
http://www.ypeka.gr/Portals/0/epithewrhsh/quotesleft.jpg Η εφαρμογή της οδηγίας περιβαλλοντικής ευθύνης για την πρόληψη και την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών ζημιών επιτυγχάνεται μέσω της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», συμβάλλοντας στην προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης.  http://www.ypeka.gr/Portals/0/epithewrhsh/quoteright.jpg

Η οδηγία 2004/35/ΕΚ ενσωματώθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 148/2009 «Περιβαλλοντική ευθύνη για την πρόληψη και την αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον-εναρμόνιση με την οδηγία 2004/35/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Απριλίου όπως ισχύει»  (ΦΕΚ 190/Α/2009). 
Η αποκατάσταση του περιβάλλοντος μέχρι σήμερα σε περιπτώσεις πρόκλησης ρύπανσης περιελάμβανε τις ζημίες που προκαλούνταν βασικά σε πρόσωπα και αγαθά. Σημαντικά συστατικά του φυσικού περιβάλλοντος (όπως φυτά, ζώα, οικότοποι) και οι επιπτώσεις σε αυτά από την πρόκληση ρύπανσης δεν περιλαμβάνονταν σε δράσεις αποκατάστασης καθώς θεωρούνταν ένα δημόσιο αγαθό για το οποίο δεν αναγνωρίζονταν ευθύνη του ατόμου που  προκάλεσε τη ζημιά.
Αυτή την έλλειψη σε ότι αφορά την ανάληψη ευθύνης και της κάλυψης της δαπάνης ρυθμίζει η οδηγία 2000/35/ΕΚ για την περιβαλλοντική ευθύνη. Η οδηγία εισάγει το καθεστώς που προβλέπει για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος όταν ένας φορέας εκμετάλλευσης προκαλέσει ρύπανση και ο οποίος είναι οικονομικά υπεύθυνος για την αποκατάσταση της ζημίας και της επαναφοράς του περιβάλλοντος και βασίζεται στην αρχή ο «ρυπαίνων πληρώνει». Σημαντικό ρόλο για την αποτελεσματική εφαρμογή της οδηγίας έχουν και οι ενδιαφερόμενοι φορείς και οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) στις οποίες αναγνωρίζεται έννομο συμφέρον.
Πέρα από την θέσπιση του πλαισίου για την ανάληψη της ευθύνης και την αποκατάσταση της ζημίας από το ρυπαίνοντα, άμεση προτεραιότητα αποτελεί η οδηγία για την περιβαλλοντική ευθύνη να οδηγήσει στην αλλαγή της συμπεριφοράς των ατόμων-φορέων εκμετάλλευσης ώστε να αυξηθεί το επίπεδο πρόληψης και προφύλαξης.
Με βάση την οδηγία, η περιβαλλοντική ζημία είναι η πρόκληση μετρήσιμης δυσμενούς μεταβολής  του φυσικού πόρου και συγκεκριμένα η ζημία που προκαλείται:
  • στα προστατευόμενα  είδη καθώς και στους φυσικούς οικοτόπους που αυτά διαβιούν όπως αναφέρονται στις οδηγίες 79/409/ΕΚ και 92/43/ΕΚ
  • στα ύδατα με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της οικολογικής, χημικής ή/και ποσοτικής κατάστασής τους
  • στο έδαφος, δηλαδή στην πρόκληση οποιαδήποτε μόλυνσης του εδάφους η οποία δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο δυσμενών συνεπειών για την ανθρώπινη υγεία
Οι δραστηριότητες που μπορεί να προκαλέσουν ζημία είναι οι εγκαταστάσεις για τις οποίες προβλέπεται άδεια σύμφωνα με την οδηγία 96/61, κάθε διαδικασία διαχείρισης αποβλήτων που περιλαμβάνει τη συλλογή, μεταφορά αποθήκευση, αξιοποίηση και διάθεση επικίνδυνων και μη επικίνδυνων αποβλήτων, οι απορρίψεις σε επιφανειακά νερά και υπόγεια νερά, οι μεταφορές επικινδύνων ή ρυπογόνων εμπορευμάτων, κ.α.
Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε γράψτε την γνώμη σας, συμπαραταχθείτε...